W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Ekumeniczny koncert kolęd i pieśni bożonarodzeniowych

Ekumeniczny koncert kolęd i pieśni bożonarodzeniowych
19.01.201713:36

W niedzielę, 22 stycznia, o godz. 15.30, w sali koncertowej Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego, odbędzie się Ekumeniczny koncert kolęd i pieśni bożonarodzeniowych, w którym wystąpią znane lubelskie zespoły chóralne.

Koncertować będą: Chór Cum Sanctis przy Parafii Matki Bożej Różańcowej (dyr. Barbara Pazur), Parafii Ewangelicko-Augsburskiej Św. Trójcy (dyr. Adam Załęski) oraz Katedry Prawosławnej Przemienienia Pańskiego (dyr. Andrzej Boublej). Będzie to jedno z najbardziej wrażliwych i serdecznych wydarzeń tegorocznego Tygodnia modlitw o jedność chrześcijan, symfonia wspólnoty budząca wiarę i nadzieję...

Historia pieśni związanych tematycznie z Bożym Narodzeniem wpisana jest w dziedzictwo kultury wielu narodów. Stanowi część obrzędów, misteriów, wokalnych form stylu koncertującego, a nawet dramatów liturgicznych. Kolędy przez całe wieki rodziły się z potrzeby serca, jako wyraz zachwytu nad cudem Bożych Narodzin, budowały poczucie wspólnoty, jasnych zasad i przekonań. W Polsce ślady pieśni bożonarodzeniowych pochodzą z I połowy XV wieku. Pięknym ich świadectwem jest hymn Chrystus się nam narodził, który zawiera Kancjonał Jana z Przeworska (1435). Tam też znaleźć można - śpiewaną do dziś – kolędę czeskiego pochodzenia, Stała się rzecz wielce dziwna (1442). Z XVI wieku znamy blisko 100 kolęd; wśród  nich 32 zapisane w zbiorach polskich protestantów. Istnieją także melodie kolędowe, które ( w anonimowych ulotkach) zgromadził w swej Tabulaturze nieoceniony Jan z Lublina. Źródłem wiedzy o muzyce bożonarodzeniowej Europy doby renesansu pozostaje Kancjonał staniątecki z 1586 roku.

W okresie baroku nastąpiło unarodowienie treści ewangelicznej; przeniesiono akcję z Palestyny do Polski. Powstające pastorałki stały się zapisem wydarzeń bliskich, sąsiedzkich, historią polskiej wsi, obyczajów, rodzącego się instrumentarium. Wzrosła liczba pieśni kolędowych, pojawili się autorzy i twórcy aranżacji. Klasycyzm przyniósł kolejną zmianę: bogactwo harmonii, dynamiki, walorów wyrazowych i wykonawczych. Od tej chwili można mówić o formie, bowiem niektóre kolędy są uroczystymi hymnami lub chorałami, inne marszami, mazurami czy polonezami. Melodie kolęd wkraczają także w sferę muzyki wielogłosowej i instrumentalnej, stając się - jako cantus firmus (śpiew stały) - materiałem bazowym mszy i kantat. Cudowne w swej wymowie Lulajże Jezuniu wprowadza Fryderyk Chopin do środkowej części słynnego Scherza h-moll op. 20; to symbol pierwszej samotnej wigilii artysty poza krajem ojczystym ...

W bogatym dorobku polskich kompozytorów współczesnych kolędy – jako utwory własne lub w formie różnego rodzaju opracowań – zajmują miejsce ważne i niepodważalne. W przypadku Andrzeja Nikodemowicza ich liczba przekracza 470 pozycji... 

Tak więc kolędujmy, wszyscy,  razem! To nasz czas.

Teresa Księska - Falger

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej

Wydarzenia polecane