W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Koncert symfoniczny
Data rozpoczęcia 2015-11-27
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Collegium Maius (ul. Jaczewskiego 4)
Organizator Filharmonia Lubelska
Udział Płatny
Koszt udziału 30, 25, 20 zł
Kategoria Koncert

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Karol Radziwonowicz – fortepian

Jerzy Salwarowski – dyrygent


Program:

J. Sibelius – Poemat symfoniczny Finlandia op. 26

M. Hertel – Koncert fortepianowy /prawykonanie/

A. Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88



Odwiedzając Helsinki - stolicę Finlandii - nie sposób pominąć wyjątkowego pomnika będącego hołdem dla Jeana Sibeliusa. Ogromna konstrukcja nazwana „Organami Sibeliusa” to żywy instrument ciągle reagujący na wiatr, a zarazem metafora majestatycznej i wciąż żywej twórczości autora Kullervo. Muzyka Sibeliusa, którego 150. rocznica urodzin przypada na rok 2015, zapoczątkowała w Finlandii dbałość o kulturę muzyczną. Dotychczas muzyka fińska rozwijała się jedynie w przestrzeni folku, intuicyjnej i - niezaprzeczalnie - bezcennej i bogatej żywej kultury muzycznej Finów. To właśnie z niej, nie będąc jednak głuchym na trendy i rozwój muzyki zachodniej, bogato czerpał Sibelius. Twórczość kompozytorska uczyniła z Sibeliusa narodowego kompozytora Finlandii. Poemat symfoniczny Finlandia, będący hymnem o wolności dla uciemiężonego przez zaborcę ludu fińskiego, to jeden z ważniejszych filarów tej spuścizny.



Podobnie jak Sibelius, przedstawicielem muzyki narodowej swojego kraju był (obok Smetany) Antonín Dvořák. Również - podobnie jak Sibelius - początki swojej twórczości kompozytorskiej może zaliczyć do tych, po których przeszło liche echo. Jednakże zarówno dla jednego, jak i dla drugiego, rozdano w końcu dobre karty. Pośród licznych kompozycji Dvořáka, twórczość symfoniczna zasługuje na szczególne uznanie. Kompozytor dojrzewał do dzieł wielkoformatowych. W jego symfoniach słychać wpływy muzyki wielkiego Brahmsa. Można zaryzykować stwierdzenie, że Symfonie I-VII to stopnie, po których wchodził kompozytor by w końcu sięgnąć wieńca laurowego w Symfonii VIII G-dur op. 88. Dokonuje się tu synteza wschodu i zachodu (Brahms - Czajkowski). W czterech częściach (I. Allegro con brio, II. Adagio, III. Allegretto grazioso. Molto vivace. IV. Allegro ma non troppo) pozytywna, przepełniona optymizmem forma daje wyraz temu, co działo się w głowie kompozytora - niemalże eksplodującej od pomysłów.



Twórcza myśl jest niezbędna do stworzenia dzieła. Sibelius i Dvořák - ci, których już zweryfikował czas - byli jej pełni. Pomiędzy ich kompozycjami zestawiono Koncert fortepianowy (prapremiera) kompozytora współczesnego - Mikołaja Hertla. Konfrontacja z wielkimi świata muzyki to najlepsza lekcja dla tworzących współcześne



Orkiestrę poprowadzi Maestro Jerzy Salwarowski. Za fortepianem zasiądzie Karol Radziwonowicz.