Serwis Lublin.eu używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.Zamknij

Koncert symfoniczny | IV Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich

Data rozpoczęcia 2017-02-17
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Sala koncertowa Filharmonii Lubelskiej, ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Organizator Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
Udział Płatny
Koszt udziału 30, 25, 20 zł
Kategoria Koncert

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Jakub Haufa – skrzypce, dyrygent

Program:

  • K. Penderecki – Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową
  • F. Mendelssohn – Koncert d-moll na skrzypce i smyczki MWV O 3
  • P. Czajkowski – Serenada C-dur op. 48

Jakub Haufa ukończył z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną u prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Potem studiował u Charlesa Tregera, Manfreda Scherzera, Mariny Jaszwili, Krzysztofa Węgrzyna, Wandy Wiłkomirskiej, Toru Yasunagi, Alessandra Cappone i Vadima Repina. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych. Jako solista współpracował ze znakomitymi artystami (również Krzysztofem Pendereckim) występując w wielu prestiżowych salach koncertowych. Od 2003 roku jest pierwszym koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą koncertuję na całym świecie. Tym razem artysta wystąpi się roli dyrygenta i solisty, prezentując dzieła w Lublinie grane rzadko, a bez wątpienia warte wysłuchania.

Trzy utwory w dawnym stylu to przykład filmowej twórczości Krzysztofa Pendereckiego.  Dwa wchodzące w ich skład Menuety stanowią ilustrację muzyczną Rękopisu znalezionego w Saragossie w reżyserii Wojciecha Hasa, natomiast Aria pojawiła się w dokumentalnej Passacaglii na Kaplicę Zygmuntowską. Dostosowując muzykę do tematyki filmu kompozytor zastosował tu archaiczne środki w stylu muzyki barokowej i klasycznej.

Koncert skrzypcowy d-moll Felix Mendelssohn-Bartholdy dedykował ukochanemu nauczycielowi Edouardo Rietzowi. W tym czasie trzynastoletni kompozytor fascynował się muzyką klasycyzmu, i to właśnie elementy stylu Haydna w Koncercie słychać szczególnie. Przez niemal sto lat rękopis dzieła pozostawał w zbiorach londyńskich i dopiero w latach 50-tych XX wieku Yehudi Menuhin opublikował go według własnej edycji w wydawnictwie Petersa.

Kończąca wieczór Serenada C-dur op. 48 pochodzi z 1880 roku. Rok później wykonano ją w Petersburgu. Wzorem i inspiracją był w niej dla Piotra Czajkowskiego Mozart. O jej pierwszej części w jednym z listów Rosjanin pisał Jest to umyślne naśladowanie jego maniery, i byłbym szczęśliwy, gdyby uznano, że nie jestem zbyt daleki od słynnego wzoru.

Najważniejsze wydarzenia cykliczne

Zgłoś problem

X

Zauważyłeś niepoprawne działanie strony lub nieaktualne dane? Zgłoś to korzystając z poniższego formularza.

Captcha*

Ile to jest 5 odjąć 5?

(wpisz wynik słownie)