W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Robert Skolmowski

Imie: Robert
Nazwisko: Skolmowski
Płeć: mężczyzna

Reżyser i scenarzysta, ukończył w 1988 roku Wydział Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Wcześniej uzyskał dyplom na Wydziale Lalkarskim PWST we Wrocławiu. W roku 1987 zadebiutował reżyserując w Operze Bytomskiej Rigoletto G. Verdiego. Od tego czasu zrealizował blisko 60 produkcji teatralnych i telewizyjnych z czego ponad 40 to dzieła operowe.

Do szczególnie ważnych należą:
# G. VERDI: Otello, Falstaff, Trubadur, Moc przeznaczenia, Nabucco, Traviata, Rigoletto oraz autorska wersja mszy żałobnej Requiem
# W. A. MOZART: Czarodziejski flet, Dyrektor teatru
# G. ROSSINI: Turek w Italii
# G. DONIZETTI: Napój miłosny i Don Pasquale
# C. SAINT-SAENS: Samson i Dalila
# J. OFFENBACH: Opowieści Hoffmana
# J. HAYDN Świat na księżycu
# St. MONIUSZKO Straszny dwór oraz Widma (dwie różne inscenizacje w Operze Wrocławskiej dla festiwalu Wratislavia Cantans i druga realizacja w Teatrze Dramatycznym w Jeleniej Górze).


Robert Skolmowski specjalizuje się w realizacji gigantycznych widowisk teatralnych, z udziałem setek wykonawców dla tysięcy widzów.

Najważniejsze mega produkcje to:
# G. VERDI: Trubadur, którego w cztery wieczory obejrzało 16.000 widzów.
# C. ORFF: Carmina Burana – gorąco przyjęta i uważana za jedną z największych w świecie inscenizacji. Zagrana dla ponad 13.000 widzów podczas trzech wieczorów.
# ST. MONIUSZKO: Straszny dwór – największa w dziejach inscenizacja tej opery, we wrocławskiej Hali Ludowej. Podczas sześciu wieczorów spektakl obejrzało blisko 26.000 widzów. Uznany przez Jury teatrologów muzykologów i krytyków „Najwybitniejszą Inscenizacją w roku 2001”.


Skolmowski chętnie i z dużym powodzeniem reżyseruje musicale, operetki i komedie muzyczne (np.: dwukrotnie Zemsta nietoperza J. STRAUSSA) i musicale:
G. GERSHWINA i J. KANDERA (ostatnio we Wrocławiu – Chicago).

Coraz częściej reżyseruje własne sztuki i scenariusze, spośród których należy wymienić:
# ŚPIEW MASEK – sztuka o Stanisławie Moniuszko zrealizowana przez Teatr Dramatyczny w Legnicy dla festiwalu Legnica Cantat.
# MUZYKA QUEEN – autorski musical z piosenkami legendarnego zespołu rockowego Queen. Zamówiona i zrealizowana przez Teatr Muzyczny w Gdyni.
# W KRAKOWIE OPERA? – ogromne widowisko napisane na jubileusz Opery Krakowskiej i zrealizowane na scenie Teatru im. J. Słowackiego.
# KTO CHCIAŁ PORWAĆ EURYDYKĘ? – komedia muzyczna na motywach operetki J. OFFENBACHA - Orfeusz i Eurydyka.
# KANTATY JANA SEBASTIANA BACHA – Kantaty Chłopska i O kawie J. S. Bacha, które wystawił już w dwu różnych wersjach w formie barwnego widowiska.


Robert Skolmowski jest autorem kilkunastu inscenizowanych koncertów i gali.
Największe z nich, to:
# VIVA VERDI – ponad 300 wieczorów na zagranicznych tourne.
# VIVA OPERA – na festiwalach muzycznych w Villach i Xanten
# JOHANNES STRAUSS GALA – kilka tournee w Niemczech
# VIVA MOZART – wielkie wydarzenie festiwalu w Villach w 2001 r., 15.000 widzów na jednym koncercie.
# GALA WIEDEŃSKA – dla Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu.


Robert Skolmowski z wielką pasją zajmuje się reżyserią świateł z użyciem najnowocześniejszych rozwiązań technicznych.

Jego spektakle goszczą na festiwalach w Xanten, Luksemburgu, Dreźnie, Villach, oraz wielu krajowych festiwalach muzycznych i operowych. Oglądali je wielokrotnie widzowie niemal całej Europy a także gościły w Hongkongu (Bastien i Bastienne W. A. Mozarta) i Tajwanie (Nabucco, Trubadur G. Verdiego).

Robert Skolmowski prowadził działalność pedagogiczną jako wykładowca w Studiach Aktorskich, Szkołach Teatralnych i Akademiach Muzycznych. Były to kursy i warsztaty aktorskie oraz wykłady z historii teatru i dramatu. Przez parę lat w poznańskim Radio Merkury miał własną audycję radiową – Muzyka z płyt, których nie ma. Dla Telewizji Polskiej zrealizował film muzyczny A miał być musical oraz parę swoich inscenizacji operowych (Wrocław, Łódź, Poznań).

Jest założycielem Śląskiej Opery Kameralnej gdzie realizował program małych, kameralnych inscenizacji operowych oraz projekt Akademia Opery.
W planach kolejny własny musical Witaj w zaświatach kochanie, inspirowany muzycznymi motywami opery Carmen. Przygotowuje inscenizację, uważanej od 300 lat za zaginioną, opery Domenico Scarlattiego Tolomeo i Alessandro, oraz Orfeusz i Eurydyka G. W. Glucka jako pierwszą w Polsce operę multimedialną.
Przedstawienie grane będzie równocześnie w dwóch miastach. Ten wyjątkowy projekt zakłada użycie nowoczesnych nigdy dotąd w Polsce nie używanych technologii w tym najnowszych technik telekomunikacyjnych.

źródło: dlugagoslina.kdr.pl