W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Film: Bosonoga contessa
Data rozpoczęcia 2018-04-12
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Dzielnicowy Dom Kultury "Węglin", ul. Judyma 2a
Organizator Dzielnicowy Dom Kultury "Węglin"
Udział Bezpłatny
Kategoria Film

Bosonoga contessa (The Barefoot Contessa, USA 1954) 128 min.

  • Obsada: Humphrey Bogart, Ava Gardner, Edmond O’Brien, Marius Goring, Valentina Cortese, Rossano Brazzi
  • Scenariusz – Joseph L. Mankiewicz
  • Reżyseria – Joseph L. Mankiewicz
  • Odmiana noir – femme fatale
  • Motywy noir: zdrada, żądza, obsesja, zazdrość

Nie jest to czysty „noir”, ale dramat obyczajowy zrealizowany z epickim rozmachem, posiłkujący się „noirowym” fatalizmem, „noirowym” wyobcowaniem i „noirową” estetyką. Mankiewicz zdecydował się na autotematyczną perspektywę opowieści. Historię poznajemy od końca, od pogrzebu głównej bohaterki. Jej życie opowiada nam filmowiec – reżyser Harry. W jednym z podejrzanych lokali w Madrycie tenże Harry Daves (Humphrey Bogart), podupadły hollywoodzki reżyser tracący z dnia na dzień swą pozycję z powodu alkoholizmu, poznaje zjawiskową tancerkę, Marię Vargas (Ava Gardner). Piękna i zmysłowa dziewczyna fascynuje mężczyzn. Harry uznaje, że jest dla niego ostatnią szansą: w przypadku gdyby stała się wielką gwiazdą, pozwoli mu uniknąć ostatecznej, życiowej klęski. Niestety, Maria zamiast niemal pewnej sławy wybiera związek z ekscentrycznym arystokratą, który jak się wkrótce okaże, cierpi na impotencję... Wątki toksycznego związku Marii, za namową psychologizującego reżysera filmu Mankiewicza, oparte są częściowo na prawdziwym romansie Avy ze zdziwaczałym milionerem i producentem Howardem Hughesem. Bogart nie był dla Avy zbyt miły na planie, bo miał jej za złe niedawny rozwód z jego wielkim przyjacielem Frankiem Sinatrą. Film jednego z najbardziej uznanych i wyrafinowanych reżyserów amerykańskich lat 50’ i 60’, twórcy oscarowych obrazów „Wszystko o Ewie” oraz „Kleopatry”. Oscar, Złoty Glob i Nagroda Nowojorskich Krytyków Filmowych dla Edmonda O'Briena za kreację agenta prasowego; Nagroda Nowojorskich Krytyków Filmowych za najlepszą żeńską rolę Avy Gardner. Nominacja do Oscara za scenariusz.

AKADEMIA ZAPOMNIANYCH ARCYDZIEŁ FILMOWYCH – KOLORY „NOIR”

Powstanie sugestywnej odmiany kina sensacyjno/gangsterskiego zwanej Noir (po polsku po prostu „czarnego kina”) była ściśle uwikłana w narastający klimat fatalizmu i chwiejności, jaka zapanowała w USA i na świecie w trakcie i po II wojnie światowej. Poza czynnikami historycznymi – ważne były też procesy modernizacyjne wpływające na ówczesną ludzką kondycję i obyczajowość. Poczucie kryzysu tożsamości powiązane było z dynamiczną industrializacją oraz pojawieniem się społeczeństwa masowego i konsumpcyjnego. Osobnym czynnikiem były impulsy emancypacyjne w sferze płci i społecznego gender. Postać kobiety fatalnej, niszczącej mężczyzn była w filmach symptomem reakcji na te zjawiska: nasilającego się mizoginizmu.

Estetycznie wizualna warstwa Noir wiele zawdzięcza europejskiej kinematografii, szczególnie ekspresjonizmowi niemieckiemu, który został przyswojony przez Hollywood dzięki emigrantom z Europy (m.in. takim twórcom jak Fritz Lang, Billy Wilder, Robert Siodmak, Otto Preminger, William Wyler). Z kolei komplikacje psychologicznego działania i motywacji bohaterów czarnego kina, ich niejednoznaczność etyczna inspirowane były popularnością teorii psychoanalitycznych Zygmunta Freuda i jego uczniów.

Stylistyka Noir to powtarzalny rytuał stałych sygnaturalnych znaków i symboli. Czarny film rozgrywa się zazwyczaj w mieście; do jego stałej ikonografii należy np. widok nocnej asfaltowej ulicy, mokrej po deszczu. Mroczny i niepokojący nastrój uzyskiwany jest przy pomocy ekspresyjnych środków: wyrazistych cieni, mocnych kontrastów, dominacji linii ukośnych i wertykalnych nad horyzontalnymi, nisko lub wysoko umieszczonych świateł kluczowych, agresywnego montażu i dezorientacji widza za sprawą unikania panoramicznych planów pełnych.

Postacie w filmie Noir często nie są wyodrębnione z tła, wtapiają się w nie, często ich wzajemny dystans podkreślany jest poprzez oddzielanie ich od siebie różnymi elementami kadru (drzwiami, oknami). Filmy operują chętnie zaburzoną, skomplikowaną nielinearną chronologią oraz posługują się często werbalnym komentarzem i narracją spoza kadru.

Najbardziej wpływowym aktorem czarnych filmów był Humphrey Bogart, który wykształcił charakterystyczny typ męskiego bohatera – prywatnego detektywa lub przestępcy. Wraz ze swoją żoną – Lauren Bacall stworzyli schemat i typ najpopularniejszej ówcześnie ekranowej pary. Popularnymi duetami aktorskimi Noir byli również Adrian Ladd i Veronica Lake. Ikoną kobiecości filmu Noir stała się także Rita Hayworth. Jane Greer stała się prototypem ról kobiet fatalnych. Pośród innych znaczących aktorów kina czarnego warto wymienić Jamesa Cagneya, Richarda Conte, Richarda Widmarka, Burta Lancastera czy Robert Mitchum.

Termin Film Noir narodził się wtórnie na gruncie refleksji francuskiego filmoznawstwa. Po raz pierwszy w 1946 użył go krytyk Nino Frank, a spopularyzowali go w swej książce francuscy krytycy Raymond Borde i Étienne Chaumeton. Kino Noir do dnia dzisiejszego fascynuje i inspiruje nowoczesną i ponowoczesną kulturę popularną i wysoką. Po latach filmy tej odmiany żyją swoim drugim życiem jako swoiste obiekty kultu w obrębie popkultury i ujawniają swoje nieoczywiste, ukryte głębinowe wymiary.

Cykl realizowany jest przy współpracy z Zakładem Lingwistyki Stosowanej UMCS.

CreArt. Sieć miast na rzecz twórczości artystycznej