W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Krakowski Teatr Tańca – Takarazuka camp

Krakowski Teatr Tańca – Takarazuka camp
Data rozpoczęcia 2013-03-03
Godzina rozpoczęcia 19:00
Kategoria Spektakl

Gościnnie na scenie Teatru Centralnego - Krakowski Teatr Tańca – Takarazuka camp


Choreografia: Eryk Makohon
Scenografia: Eryk Makohon
Występują: Anna Chmiel-Kowalska, Monika Godek, Barbara Kopała, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska-Król, Katarzyna Żminkowska, Paweł Łyskawa, tancerki Pracowni METAfizyczna

Producent: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca oraz Nowohuckie Centrum Kultury
Czas trwania: 50 minut
W spektaklu wykorzystane są fragmenty artykułu Aliny Łysak, „Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci”.

Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim - popularną rewią żeńską – Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo.
Kandydatki na „Takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: „nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi”.

W „Takarazuka camp” dochodzi do spotkania kultur i twórczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (…) na styku dwóch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierająca nowe wartości. Czy do tego doszło w przypadku „Takarazuka camp” i adaptacji prozy Kōbō? Omówione cechy potwierdzają to założenie. Jednakże spektakl ten stanowi dowód na to, jak bardzo inspirująca potrafi być kultura japońska z całą swoją różnorodnością, wysokim poziomem kreowania świata przedstawionego czy zabawą w konstruowanie płci kulturowej.
Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecością a męskością inspirowane japońską rewią Takarazuka w: Inspirująca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej

Spektakl nagrodzony główną nagrodą podczas Tyskich Spotkań Teatralnych.

Bilety: 12/20 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.
Rezerwacja biletów: tel.: 081 53 603 21