W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Prezentacja 3 i 4 tomu „Teki Lubelskiej”

Data rozpoczęcia 2014-12-05
Godzina rozpoczęcia 17:00
Miejsce Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN", ul. Grodzka 21
Kategoria Spotkanie

Collegium Artium i Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” zapraszają na prezentację 3 i 4 tomu „Teki Lubelskiej” – serii o dziedzictwie kulturowym Lubelszczyzny z udziałem: prof. Ewy Dahlig-Turek, prof. Piotra Krasnego, prof. Marii Pomianowskiej oraz Jacka Maja.

Spotkanie poprowadzi Grażyna Lutosławska


W 3. tomie „Teki Lubelskiej” znalazły się m.in. artykuł Anny Nowickiej-Struskiej o motywie Lublina w piśmiennictwie XVII i XVII wieku, opowieść Adama Kopciowskiego o sensacyjnych historiach miłosnych na łamach „Lubliner Tugblat” (najważniejszego międzywojennego dziennika wydawanego w Lublinie w języku jidysz) oraz materiały poświęcone Elżbiecie Wolickiej-Wolszleger (profesor KUL-u wspominają m.in. ks. Andrzej Szostek, Maria Poprzęcka oraz Wiesław Juszczak). Ponadto Adam Pomorski pisze o ostatnim tomie wierszy Julii Hartwig, a Piotr Śliwiński podaje trzydzieści powodów, dla których Marcin Świetlicki otrzymał w tym roku lubelską Nagrodę Poetycką „Kamień”.

Jako 4. tom serii „Teka Lubelska” ukazuje się monografia muzykologiczna „Polskie fidele kolanowe. Re(Konstrukcja)”. Książka przedstawia wyniki wieloletnich badań Ewy Dahlig-Turek oraz eksperymentów twórczych Marii Pomianowskiej, które doprowadziły do odtworzenia wymarłej linii polskich fideli kolanowych i wprowadzenia ich do praktyki muzycznej. Proces rekonstrukcji suki biłgorajskiej, suki mieleckiej, fideli płockiej oraz hipotetycznej praktyki wykonawczej na tych instrumentach okazał się wielowymiarową fuzją paradygmatów, obejmującą poszczególne elementy odtwarzanego fenomenu kultury: instrument, technikę wykonawczą i repertuar. Autorki odwołują się do źródeł historycznych XVI–XIX wieku, tradycyjnej polskiej kultury ludowej, a także współczesnej praktyki gry na instrumentach kolanowych Europy i Azji.


Idea serii „Teka Lubelska”
Wśród wielu publikacji poświęconych dziedzictwu kulturowemu tylko nieliczne mają charakter regionalny. Odczuwalną lukę wypełniają częściowo wydawnictwa dokumentujące działania konserwatorskie, które ograniczają się jednak do historii sztuki oraz archeologii. Niewiele pisze się natomiast o dziedzictwie niematerialnym, przejawiającym się zarówno w literaturze, muzyce czy religii, jak i poprzez recepcję zjawisk kulturowych, prowadzącą nieraz do twórczych interakcji. Badania nad tą sferą są niezwykle trudne i nie zaowocowały dotąd na polskim gruncie znaczącym dorobkiem. Za jedno z najważniejszych zadań „Teki Lubelskiej” przyjmujemy ich inspirowanie. Zamierzamy w tym celu publikować prace analizujące kulturę Lubelszczyzny z perspektywy rożnych nauk humanistycznych. Liczymy, że nowa seria znajdzie szerokie grono czytelników dostrzegających potrzebę autentycznie interdyscyplinarnych badań. Praca nad zbiorową pamięcią wymaga nieustannego reinterpretowania historii.

Najważniejsze wydarzenia cykliczne