W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Replika LAF: "Alpy "

Data rozpoczęcia 2012-12-18
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce ACK "Chatka Żaka", ul. Radziszewskiego 16
Kategoria Film

Alpy (alpeis)
reż.: Giorgos Lanthimos
scen.: Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
zdj.: Christos Voudouris
w.: Stavros Psyllakis (ojciec pielęgniarki), Aris Servetalis (sanitariusz), Johnny Vekris (trener), Ariane Labed (gimnastyczka), Aggeliki Papoulia (pielęgniarka), Erifili Stefanidou
prod.: Grecja 2011 (93 min)

Nagroda za scenariusz na MFF w Wenecji’2011

W greckim dramacie psychologicznym „Alpy” – jednym z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących filmów ostatniego sezonu – chodzi o cenę, jaką się płaci za manipulację.
Strata dziecka, żony, kochanka, rodzi tak wielki ból, że zrozpaczeni ludzie, którzy nie radzą sobie z odejściem bliskich, decydują się opłacać przez jakiś czas ryzykowny eksperyment zastąpienia zmarłych przez wynajęte osoby. Podstawiony aktor wciela się w rolę nieżyjącego, stara się mówić jego słowami, zachowywać w podobny sposób, a cała usługa ma w rezultacie pełnić funkcję uzdrawiającego seansu psychoterapeutycznego. Dla czteroosobowej grupy świadczącej taką pomoc (nazywają się Alpy, stąd tytuł) to oczywiście sposób na zarobienie dużych pieniędzy, film jednak opowiada znacznie bardziej skomplikowaną historię związaną z ich emocjami i kryzysem zaangażowania w ten proceder.
Reżyser Giorgos Lathimos nie udaje Bergmana, ma całkiem odmienną, własną wizję kina, zwłaszcza pracy z aktorami, którzy w zasadzie niczego w jego filmie nie odgrywają. Mówią beznamiętnie, nie przesadzają z gestykulacją, nie reagują nagłą zmianą nastroju, jakby byli bezdusznymi maszynami. Tworzy to wrażenie zgoła surrealistyczne. Szokujące „Alpy” podobnie jak nominowany do Oscara „Kieł” (debiut Lathimosa) można interpretować na wiele sposobów, dopatrując się w nich nie tylko głębokiego studium alienacji i opisu współczesnego kryzysu tożsamości, lecz również metafory bankructwa Grecji wywołanego m.in. oszustwami na niewyobrażalną skalę.

Najważniejsze wydarzenia cykliczne