W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Ścieżki miłości | Spotkanie i koncert Abdullaha Abadiego

Data rozpoczęcia 2020-02-14
Godzina rozpoczęcia 18:00
Miejsce Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 5A
Organizator Warsztaty Kultury
Udział Bezpłatny
Kategoria Koncert

Program:

godz. 18.00 – spotkanie "ścieżki miłości" z Mieczysławem Litwińskim
godz. 19.00 – koncert Abdullaha Abadiego

▲▼▲▼▲▼▲▼▲▼▲

Abdullah Abadi jest synem sławnego mistrza gry na dutarze – Abadiego z Khorasanu. Abdullah Abadi jest ostatnim muzykiem specjalizującym się w tym rodzaju tradycyjnej muzyki w Khorasanie. Ukończył on studia w Uniwersytecie w Maszchadzie na kierunku sztuk scenicznych ze specjalizacją w pantomimie. Jest poetą, muzykiem i piosenkarzem. Utwory wykonywane przez artystę są w całości skomponowane przez niego. Wykorzystywane teksty to wiersze Rumiego, Ferdousiego i jego własne.

Dutar to tradycyjna lutnia występująca na terenie Iranu i całej Azji Środkowej. Instrument ten posiada dwie struny, charakteryzuje się gruszkowatym kształtem pudła rezonansowego i długą szyjką. Jego nazwa pochodzi od perskiego słowa „dwie struny”, دوتار do tar (دو to „dwa”, تار tar „struna”). W trakcie gry struny są zwykle szarpane przez Ujgurów z zachodnich Chin, a Tadżycy, Turkmeni i Uzbecy poruszają nimi i uderzają w nie. Dutar jest ogromnie ważnym instrumentem wśród Kurdów z Khorasanu. W tym regionie wirtuoz dutaru jest nazywany „bakhshim”, a sama muzyka tego typu nosi miano „khorasanskiej muzyki bakhshi”. Jest on również powszechnie wykorzystywany przez sufich. Dutar ma ciepły, melodyjny ton. Muzyka bakhshi została uznana za przykład niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości.

Dutar ma ciepły, melodyjny ton. Typowe rozmiary tych instrumentów w kształcie gruszki wynoszą od jednego do dwóch metrów. Początki historii dutaru sięgają XV wieku. Dutar był wtedy instrumentem pasterzy, jego struny były wykonane z jelit. Jednak, wraz z otwarciem Jedwabnego Szlaku, struny wytwarzane z baranich jelit ustąpiły miejsca strunom wykonanym ze skręconego jedwabiu importowanego z Chin. Do dziś niektóre instrumenty nadal mają jedwabne struny, chociaż powszechnie stosuje się również struny nylonowe.

▲▼▲▼▲▼▲▼▲▼▲

Przed koncertem tradycje muzyczne i śpiewacze Iranu przybliży nam Mieczysław Litwiński. Opowie też o poezji Rumiego wybitnego poety sufickiego, mistyka, założyciela bractwa „wirujących derwiszy”.

Mieczysław Litwiński studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie u Tadeusza Paciorkiewicza i Zbigniewa Rudzińskiego. Kompozytor, multiinstrumentalista, śpiewak, pedagog. Artysta o niebywałych osiągnięciach docenianych w kraju i za granicą. Komponuje pieśni, utwory kameralne, twórca muzyki teatralnej i filmowej, muzyki baletowej, tworzy spektakle i koncerty. Wciąż poszerza swoje bogate zainteresowania muzyczne i kulturowe, które obejmują duży zakres dziedzictwa muzycznego wielu kultur i epok historycznych. Poprzez podróże zdobywa kontakty, wiedzę i inspiracje m.in. na temat krajów Orientu, w tym Iranu. Występował m.in. w Carnegie Hall (Nowy Jork), Forum Trajana (Rzym), Muz. Sztuki Współczesnej (Isfahan), Muzeum Ciurlionisa (Kowno), Muz. Narodowe, CSW (Warszawa). Wykładał w New York University, The New School, New York Open Center, Uniwersytecie Księcia Witolda w Kownie, na Uniwersytecie Warszawskim. Prowadzi warsztaty głosu i gry na instrumentach.

Powiązane:

Warsztaty Kultury

Najważniejsze wydarzenia cykliczne