Usłyszymy muzykę Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gustawa Mahlera, Maurycego Ravela i Ryszarda Wagnera w filmach Luchino Viscontiego, Pier Paolo Pasoliniego i Claude’a Sauteta.
Muzyka jest niewątpliwie najważniejszą, najpiękniejszą ze sztuk, ale nie jedyną. Jej ulotne związki z poezją i malarstwem były już poruszane w pierwszych trzech prezentacjach („Czy muzyka przedstawia rzeczywistość?”). Kolejne dwie poświęcone będą obecności muzyki klasycznej w filmie (i sztukach teatralnych). Temat jest niesłychanie szeroki, więc jego ujęcie może być tylko bardzo fragmentaryczne i subiektywne. Będzie to raczej spontaniczny (i entuzjastyczny) przegląd oczarowań i olśnień w tej dziedzinie.
„Cytaty” muzyczne mogą być organicznie związane z treścią filmu (por. Amadeusz, Nieśmiertelna miłość – rzecz o doświadczeniach uczuciowych Beethovena, Serce jak lód, gdzie jedną z dwóch głównych postaci jest skrzypaczka, czy wreszcie Ludwig – historia mecenasa Wagnera i jego związków z kompozytorem), budować klimat służąc za tło (Śmierć w Wenecji, Kwiat tysiąca i jednej nocy), mogą też pojawić się jako przejaw wrażliwości jednego z bohaterów (Portret rodzinny we wnętrzu). Niezależnie od sytuacji to, co łączy obydwie proponowane prezentacje, to głęboki zachwyt nad wybitnymi dziełami filmowymi (i teatralnymi) – nośnikami przepięknej muzyki (wokalnej, orkiestrowej, kameralnej). Zachwyt melomana i wrażliwego widza: nie jestem przecież krytykiem filmowym, muzycznym ani teatralnym…
W części I „cytatów” skoncentrujemy się szczególnie na kinie włoskim i francuskim. W części II, sięgniemy do kina innych krajów, a także do spektakli teatralnych i serialu telewizyjnego.
Spotkania prowadzi prof. Marek Kęsik
O Cyklu:
Proponowany cykl ośmiu wystąpień, to rodzaj zaproszenia do wspólnej, bardzo subiektywnej wędrówki przez krainę muzyki. Nie chodzi tu bynajmniej o prezentację systematycznej wiedzy muzycznej (której autor zresztą nie ma), raczej o dzielenie się wrażliwością, zachwytem, osobistymi wspomnieniami, nierzadko poruszającymi, często również zabawnymi, z różnego rodzaju imprez i wydarzeń muzycznych. Tematyka spotkań obejmować będzie przede wszystkim kwestię „programowości” muzyki (3 spotkania), jej szeroko rozumianej zdolności „przedstawiania” rzeczywistości, często obecnie poddawanej w wątpliwość, a nawet negowanej. Obok tego rodzaju problemów ogólnych, omawiane i prezentowane będą również zagadnienia bardziej szczegółowe, takie np. jak niespecjalnie znana francuska muzyka klawesynowa i organowa (2 spotkania), czy fascynujący problem wariacji (ile można „wycisnąć” z jednego tematu?). Osobny rozdział (2 spotkania) poświęcony będzie specyficznie rozumianym „cytatom” muzycznym w filmach i sztukach teatralnych, połączony z prezentacją fragmentów konkretnych filmów i spektakli.
Spotkania prowadzi prof. Marek Kęsik, znany lubelski meloman. Pracuje w Instytucie Filologii Romańskiej UMCS. Muzyką klasyczną interesuje się od czasu swoich studiów na UJ w Krakowie. Wiedzę „okołomuzyczną” czerpie z różnego rodzaju opracowań (specjalistycznych słowników, encyklopedii, przewodników, monografii). Problematykę muzyczną (szczególnie zagadnienia programowości i wariacji) z powodzeniem wplata w tematykę swoich seminariów magisterskich i innych zajęć z językoznawstwa romańskiego.
Wstęp wolny