W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Drukuj stronę do PDF Teatr Panopticum – „Odlot”, „Satanella”

Data rozpoczęcia 2015-01-30
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Akademickie Centrum Kultury "Chatka Żaka", ul. Radziszewskiego 16
Kategoria Akcja

„Odlot”
Scenariusz: praca zespołowa
Reżyseria: Mieczysław Wojtas
Opracowanie muzyczne: zespół
Wizualizacja: Mariusz Stryjecki
Występują: Igor Ciechoński, Diana Grzeszek, Maja Furmaga, Jan Hrynkiewicz, Iga Kondraciuk

Odlot to metaforyczna opowieść o uzależnieniu.
Młodzi bohaterowie tworzą skrzywiony, surrealistyczny obraz alternatywnego świata jako ucieczkę od realnej rzeczywistości. Pełni marzeń i tęsknot poszukują podstawowych wartości; piękna, miłości, wolności oraz Boga. Wchodzą na ścieżki prowadzące ich w odmienne stany świadomości, skrywając w ten sposób swoje lęki i poczucie pustki.
Pułapka narkotycznego „piekła”, w którym się znaleźli oferuje tylko drzwi narysowane, bez możliwości wyjścia. Ale w życiu są zazwyczaj drzwi prawdziwe i jest ich wiele, wystarczy tylko wybrać odpowiednie i wyjść – najlepiej do „pięknego ogrodu”.

„Satanella”
Scenariusz: Mieczysław Wojtas
w oparciu o wybrane fragmenty poematu satyrycznego Juliana Tuwima „Bal w Operze” oraz teksty Witolda Gombrowicza i innych autorów współczesnych.
Reżyseria: Mieczysław Wojtas
Muzyka i przygotowanie wokalne: Piotr Tesarowicz
Występują: Diana Grzeszek, Jan Cupiał, Igor Ciechoński, Eliza Gawrjołek, Kaja Grzybowska, Paweł Bednarczyk, Maciej Jaszczyński, Marlena Jonasz, Kamila Janik, Karolina Jankowska, Marcin Lipski, Oskar Rybaczek

Spektakl osnuty na poetyckiej kanwie wybranych utworów Juliana Tuwima i Witolda Gombrowicza oraz muzyce Piotra Tesarowicza skomponowanej z dużym wyczuciem i literacką wrażliwością, ukazuje satyryczną wizję społeczeństwa odczłowieczonego, goniącego za zabawą, pieniądzem, seksem i obżarstwem. Ta karykaturalna, groteskowa hiperbola ma dodatkowo wymiar katastroficzny, bowiem zepsucie moralne nieuchronnie prowadzi do zagłady i samounicestwienia. Nieuświadomioną przez bohaterów spektaklu realną, wręcz kosmiczną katastrofę zapowiada już pierwsza scena w apokaliptycznym proroctwie typu starotestamentowego i tajemnicza postać Archikratora przewijająca się przez wszystkie sceny, aby ostatecznie zatriumfować w finale tego przedziwnego karnawału. Symboliczny i niezwykle sugestywny bal gromadzi galerię barwnych, a zarazem dramatycznych ludzkich typów; od notabli i bogaczy do pijaczków, oszustów i peryferii społecznej egzystencji.
Wszyscy owładnięci szaleńczym transem i bełkotem nie dostrzegają nadchodzącej katastrofy, mimo ostrzeżeń postępowego Mistrza. Metafizyczną aurę spektaklu dodatkowo podkreślają zbiorowy wokal i klimatyczna muzyka. Młodzi aktorzy Panopticum z determinacją i odwagą próbują sprostać trudnemu teatralnemu zadaniu, dążąc do artystycznego oddania obrazu świata przez nich wyobrażonego i scenicznie ukształtowanego.

Wstęp wolny

Najważniejsze wydarzenia cykliczne