Ryszard Horowitz, amerykański artysta polskiego pochodzenia.
Studiował w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych, potem zaś na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Moment jego debiutu artystycznego przypadł na czas odwilży w 1956 roku. Kraków stał się nagle centrum awangardowego malarstwa, sztuki teatru i filmu. Horowitz miał wówczas 17 lat. Poznawał i fascynował się amerykańską fotografią i jej zadziwiającymi zastosowaniami w komunikacji.
W 1959 roku wyjechał do USA. W Stanach Zjednoczonych studiował w Pratt Institute. Jako wybitny student został przedstawiony Richardovi Avedonowi. W jego pracowni poznał Aleksieja Brodowicza, który miał największy wpływ na pokolenie fotografików New York School. W 1967 założył własną agencję fotograficzną w Nowym Yorku. W 1969 powstały jego pierwsze prace, będące wynikiem eksperymentów z szerokokątnym obiektywem i fałszywą perspektywą. W roku 1991 artysta otrzymał nagrodę APA American Advertising Photographers za zdjęcie Birds II. Zostało ono uhonorowane mianem Zdjęcia Roku w kategorii efektów Specjalnych. Wielkie uznanie przyniósł mu także słynny portret Jerzego Kosińskiego przekształcającego się w ptaka. Jest jednym z czołowych artystów fotografików XX wieku. Jego zdjęcia od początku lat 70. publikowane były w najlepszych magazynach fotograficznych świata. Jest jednym z prekursorów wykorzystywania komputerów w fotografii. Specjalizuje się w fotografii reklamowej, jest współzałożycielem amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografików Reklamowych APA.
Charakterystyczny styl Horowitza wyraża się w iluzjonizmie komputerowych wizji, tworzonych przez realne przedmioty, które artysta łączy za pomocą komputera w fantastyczne, niekiedy paradoksalne zestawienia. Typowe dla fotografii Horowitza jest dynamiczne rozmieszczenie realistycznych elementów w rozległej powietrznej przestrzeni, rozbudowana strefa nieba oraz obecność żywiołu wody, pełnej zawirowań, najczęściej ukazanej w ruchu.
Organizator: Scena Plastyczna KUL
www.kul.lublin.pl/scena