HOMOSOVIETICUS, czyli o praźródłach naszego obecnego stanu, czyli ciągle aktualny opis obyczajów z czasów Michaiła Zoszczenki
Monodram inspirowany twórczością Michaiła Zoszczenki, powstał na bazie wybranych opowiadań satyrycznych o drobnomieszczaństwie i filisterstwie obywateli Rosji lat porewolucyjnych. Dodatkowego klimatu tej inscenizacji dodają piosenki przy akompaniamencie akordeonu.
Jak się wymyśla tak długi tytuł, to powinno się wiedzieć, że gdzieś w połowie z czystego tytułu zmienia się on w swoją własną interpretację przedstawienia. Taki tytuł już właściwie jest recenzją. Wolałbym oczywiście, żeby spektakl Kowalskiego nazywał się po prostu 'Kowalski', bo pomieściłby się w tym tytule i Homo Zoszczenkus i polski Everyman i cała nasza współczesność.
red. Łukasz Drewniak
KOBA/STALIN wg Edvarda Radzinsky'ego
W nieskomplikowanej fabule, ukazującej kaprys wszechwładnego dyktatora, który oszczędził jednego ze swych dawnych przyjaciół, przegląda się epoka komunistycznej tyranii, stworzonej w imię dobra ludzkości, ale przeciw ludziom. Rubinovas odsłonił tę prawdę raz jeszcze, z sugestywną siłą i artystyczną prawdą. To bodaj najdojrzalsze jego dokonanie w teatrze jednego aktora, krzepiący dowód, jak na scenie dochodzi się do mistrzostwa.
red. Tomasz Miłkowski
ŻERTWA na podstawie wspomnień Piotra Woźniaka „Zapluty karzeł reakcji” z wykorzystaniem fragmentów „Pana Tadeusza” oraz wiersza „Śniła się zima” Adama Mickiewicza
Przedstawienie przywołuje czas stalinowskich więzień w Polsce. Bohater opowieści wprowadza dzisiejszych odbiorców historii w świat, do którego dostęp jest utrudniony. Świat ten znalazł się już w przestrzeni narodowego mitu. Jak mówić o tamtych ludziach, którzy istnieli i których los jest dla nas przestrogą? Uprawiać historyczną hagiografię? Żertwa to ofiara całopalna.
Projekt „T1A: HISTORIA” to cykl prezentacji spektakli w poetyce teatru jednego aktora/aktorki, których treścią jest historia XX wieku. Józef Stalin i stalinowskie represje, Margaret Thatcher, Holocaust, Maria Curie-Skłodowska to postaci i tematy, które chcemy przybliżyć lubelskim widzom poprzez sztukę monodramu – pełnoprawnej formy teatralnej, jednak najbardziej intymnej i skłaniającej do silniejszego niż zwykle przeżycia treści i historii.
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2018”