W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.Zamknij

Drukuj stronę do PDF Wieczorne (bezpłatne) zwiedzanie Bramy Grodzkiej: „Lublin. Pamięć miejsca”

27.11.201622:50

Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” zaprasza wszystkich, którzy dotychczas jeszcze nie mieli okazji zobaczyć wystawy w Bramie Grodzkiej. Wieczorem, 1 grudnia, wystawę będzie można zwiedzić bezpłatnie!
Miejsce
: Brama Grodzka, ul. Grodzka 21
Termin: 1 grudnia 2016 r. (czwartek) godz. 17.00, 18.00, 19.00, 20.00.

Znajdująca się wewnątrz Bramy Grodzkiej wystawa „Lublin. Pamięć miejsca” podzielona jest na trzy części. Pierwsza opowiada o mieście żydowskim do czasów wojny w 1939 roku. Druga część, w formie instalacji artystycznej, upamiętnia zamordowanych w czasie Zagłady mieszkańców miasta żydowskiego. Trzecia opowiada historię Sprawiedliwych ratujących Żydów w czasie Zagłady.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniach 21-25 i 28-30 listopada w:

  • Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” (ul. Grodzka 21, w godz. od 7.30 do 15.30),
  • Domu Słów (ul. Żmigród 1, w godz. od 9.00 do 17.00).

Tomasz Pietrasiewicz o wystawie w Bramie Grodzkiej:

Pierwszą wystawą w Bramie opowiadającą o mieście żydowskim – już w formie „Teatru Pamięci” – była wystawa Portret miejsca (1999 r.). To wtedy w jej przestrzeni został umieszczony pierwszy obiekt o charakterze scenografii teatralnej  – „Maszyna pamięci”. Do dzisiaj stanowi ona jeden z podstawowych elementów wystawy.

„Maszyna pamięci” powstała jako element scenografii, który miał „opleść” wszystkie korytarze i sale Bramy, scalając je w spójną całość. Tworzą ją czarne skrzynie o kształcie wąskich prostopadłościanów wiszących na ścianach. Są w nich zamontowane głośniki i wizjery. Dzięki temu można w nich, jak w fotoplastykonie, oglądać fotografie oraz odsłuchiwać nagrania audio.

„Maszyna” jest  uruchamiana, gdy w przestrzeń  Bramy wchodzą widzowie, zamieniając ją w rodzaj sceny teatralnej. Włączenie „Maszyny pamięci” powoduje, że przestrzeń Bramy ożywa tak, jakby mury tego miejsca zaczynały opowiadać  swoją historię poprzez obrazy i „muzykę” nieistniejącego miasta żydowskiego. Słyszymy stukot drewnianych kół furmanki po bruku, hałas targowiska z nawoływaniem żydowskiego handlarza, odgłosy dziecięcych zabaw, piosenkę żydowską. Przez wizjery oglądamy setki zdjęć tamtego miasta.

Następna wystawa – Pamięć zagłady (2008) upamiętniała zagładę miasta żydowskiego w Lublinie. Rozpoczynała się tu, gdzie kończyła się opowieść o przedwojennym mieście żydowskim, w miejscu, gdzie stoi jego makieta. Te dwie przestrzenie – jedną opowiadającą o życiu miasta żydowskiego, drugą odnoszącą się do jego zagłady – rozdziela framuga drzwi z pustym miejscem po mezuzie.

Wystawa Światła w ciemnościach – Sprawiedliwi wśród Narodów Świata (2008) powstała w przestrzeni strychu pomalowanej na biało. Tworzy to kontrast z widzianą uprzednio czarną przestrzenią wystawy opowiadającej o zagładzie. Sprawiedliwi, ratując życie Żydów z narażeniem swojego własnego, potrafili przeciwstawić się wszechobecnemu złu. To, co robili, było jak światło w głębi ciemności. Stąd właśnie wziął się tytuł wystawy.

Wystawa Lublin. Pamięć miejsca (2010) została zbudowana jako wnętrze archiwum. Miało to podkreślić, że przez lata Brama stała się miejscem, w którym jak w „arce pamięci” ocalamy stare fotografie, dokumenty, wspomnienia. Rozwinięciem tej wystawy jest projekt Lublin. 43 tysiące (2015) będący też rodzajem „misterium pamięci”. Materializuje się on w przestrzeni wystawy tysiącami teczek, z których każda przypisana jest konkretnemu mieszkańcowi miasta żydowskiego.

Wydarzenie realizowane w ramach projektu: Modernizacja i rozbudowa wystawy stałej „Lublin. Pamięć miejsca”, współfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.