W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.
Future Shorts - Short Waves
Data rozpoczęcia 2009-04-30
Godzina rozpoczęcia 18:00
Kategoria Przegląd

Najnowszym projektem Fundacji Ad Arte, organizatora polskiej edycji Festiwalu Future Shorts, jest Festiwal Polskich Filmów Krótkometrażowych Short Waves. Zorganizowany przy współpracy z SWPS, WSNHiD oraz DKF Filmokrąg, Festiwal odbędzie się między 16 a 30 kwietnia, w około trzydziestu miastach, zarówno w Polsce, jak i w Europie (w Berlinie, Londynie i Dublinie). Pokazy będą miały charakter
około dwugodzinnego bloku filmów krótkometrażowych.

Short Waves to Festiwal otwarty na wszelkiego rodzaju produkcje, niezależnie od ich przynależności gatunkowej, stylistycznej, czy
formalnej: od tradycyjnych form fabularnych oraz dokumentalnych, przez animacje, teledyski, na wideo-art i reklamie kończąc.

Głównym celem Festiwalu Short Waves jest promocja polskiego filmu krótkometrażowego. Fundacja Ad Arte Festiwalem Future Shorts
przypomniała widzom, że film krótkometrażowy, mimo, że prawie nieobecny w kinach, ciągle istnieje i ma się dobrze, Festiwalem Short Waves
przekonuje, że polscy twórcy również mają coś do powiedzenia w tej dziedzinie.

Najważniejszym elementem Festiwalu będzie konkurs. Widzowie we wszystkich miastach, w których odbędą się pokazy, będą mogli oddać swój głos na najlepszy film. Wśród głosujących widzów rozlosowana zostanie między innymi dwuosobowa wycieczka do Londynu na pokaz Secret Cinema. Autorowi najlepszej, wybranej przez widzów produkcji Fundacja Ad Arte wręczy Grand Prix Publiczności oraz nagrodę pieniężną w wysokości 7000 złotych.

PROGRAM:
1. „Fast Forward”
Reż. Emilia Kuryłowicz, 2007, 1’
ASP w Łodzi
Autorka bierze pod lupę błędy i pomyłki medium cyfrowego. Jej sztukę można nazwać recyklingiem krótkometrażowym - użycie zepsutych elementów do zrealizowania nowego dzieła przynosi zadziwiające rezultaty.

2. „Aria Diva”
Reż. Agnieszka Smoczyńska, 2007, 30’
Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy
Historia przyjaźni dwóch kobiet. Jedna z nich to śpiewaczka operowa, druga gospodyni domowa: matka dzieciom, przykładna żona. Ich znajomość początkowo powierzchowna i błaha, z czasem nabiera rumieńców, ciężaru. Narasta ciekawość, ale również zazdrość. Jedna pani zazdrości drugiej wolności, podczas gdy tej drugiej brakuje poczucia bezpieczeństwa i rodzinnego ciepła, które ma pierwsza. Wygrana na subtelnych nutach relacja między kobietami puka do rejonów najchętniej przemilczanych.

3. „Miasto płynie”
Reż. Balbina Bruszewska, 2008, 3’35”
/do piosenki O.S.T.R. „Jak nie ty, to kto?”/
Animowany portret miasta. Opowiada o tym, co dzieje się za oknem: o ciemnych zakamarkach i tragicznych epizodach. W ujęciu autorki Łódź jest miastem które kocha się jak bardzo brzydkie zwierzątko, tak kochane, że staje się chwilami najpiękniejsze na świecie.

4. „Ziętek”
Reż. Bartosz Blaschke, 2008, 17’
Film dokumentalny, którego bohaterem jest Bogdan Ziętek, człowiek, który ubóstwia piękne kobiety. Jednak, jak sam mówi: piękne kobiety wykorzystują, a potem odchodzą, dlatego Ziętek postanowił stworzyć swój własny harem. Jak mityczny Pigmalion rzeźbi swoje kobiety w drewnie, a potem ustawia je w różnych pozach, by towarzyszyły mu w codziennym życiu. Wszystko zaczyna się komplikować, gdy artystę zaczynają męczyć koszmary o mrugających i płaczących rzeźbach.

5. „Kings of Caramel”
Reż. Maciej Szupica, Maciej Salamon, 2008, 3’08”
To przygotowana w technice animacji poklatkowej praca, która ilustruje piosenkę "The Scar" z debiutanckiej płyty związanej z Trójmiastem grupy alternatywnej, Kings Of Caramel. Widać tu inspiracje ekspresjonizmem niemieckim, a przede wszystkim mitem o Golemie.

6. „Bez tytułu”
Reż. Jeremi Jędroś, 2007, 1'
Komputery, komputery, o tym jednominutowym filmie nie powinno mówić się nic ponadto.

CZĘŚĆ DRUGA
7. „Kanał”
Reż. Paulina Bobrycz, 2008, 6'39''
PWSFTviT
Pierwsze ujęcia tej animacji sprawiają, że każdy kuli się w swoim fotelu, bowiem czuje, że zbliża się do niego ogromne wiertło dentystyczne. Mroczny pokój, przerażona pacjentka i… leczenie kanałowe. O zaskakujących konsekwencjach borowania.

8. „T.Rickster”
Reż. Justyna Łuczaj-Salej, 2007, 27'
PWSFTviT
Trickster to w mitologii i literaturze osoba, która postępuje wbrew ustalonemu porządkowi, regułom, dba o powtarzanie się cyklu tworzenia i niszczenia. Główna bohaterka filmu snuje się po mieście, spotyka mniej lub bardziej dziwnych ludzi, wchodzi w głąb swojej podświadomości. Oniryczny, podszyty szczególnym suspensem, nastrój filmu przywodzi na myśl twórczość Davida Lyncha.

9. „eFTe radzi - Nie ryzykuj. Segreguj”
Reż. Przemysław Adamski, Katarzyna Kijek, 2008, 1'52''
Reklama społeczna, która powstała w ramach ‘Nowych Horyzontów EFTE’. Składa się na nią kilka krótkich filmów animowanych poświęconych świadomej konsumpcji, recyklingowi odpadów i sprawiedliwemu handlowi. W zgrabnej animacji, która sięga do motywów klasycznych filmów science fiction, w zabawny i nie natrętnie dydaktyczny sposób została przedstawiona idea segregacji.

10. „Film o Kostuchu”
Reż. Piotr Bosacki, 2008, 2’ 50’’
Na ekranie początkowo widzimy tylko kwadrat w kratkę, potem powoli z gwoździ i gumki jest budowany kostuch. Dziecięcy głos z offu informuje o idei kostucha. Komentarz momentami zahacza o filozofię, lecz częściej o absurdalny humor.

11. „Myjnia”
Reż. Jan P. Matuszyński, 2007, 19'36''
UŚ WRiT
To film o rzadko spotykanym w polskim kinie tempie i dynamizmie. Zrealizowany według najlepszych wzorców kina gatunków. Jest i suspens, i napięcie, i niepokój. Trzech mężczyzn musi poradzić sobie z sytuacją, która jest trochę jak z tragedii antycznej, a trochę jak z filmów Tarantino.

12. „Metka”
Reż. Piotr Szewczyk, Małgorzata Jabłońska, 2009, 2’22”
/Do piosenki The Complainer & The Complainers “Metka”/
Króciutka animacja, która pokazuje, że wszystko może być dziś tematem sztuki. Tekst z metki na ubraniach plus zabawnie potraktowany temat globalizacji to wszystko, czego potrzeba, by zrobić z niczego intrygujące coś.


Bilety: W cenie 5/7 zł. do nabycia w kasie CK