Rada
Zespół folklorystyczny Rada powstał w 2006 roku. W jego skład wchodzą: Aleś Łoś, Aleh Łukjancau, Aleś Żukouski, Wasil Hryń. Wykonują muzykę tradycyjną, pochodzącą z XIX i początku XX wieku. Ich instrumentarium to: skrzypce, dudy, bajan, harmonia, basetla, lira korbowa, podwójny flet, bębny. Utworom instrumentalnym często towarzyszy śpiew oraz tańce tradycyjne.
Artyści stawiają sobie za cel szeroką popularyzację i odrodzenie tradycyjnej kultury muzycznej Białorusi. Repertuar wykonywany przez zespół został zebrany przez jego członków podczas badań terenowych, także przeważająca część instrumentów, na których grają członkowie zespołu, została znaleziona podczas badań terenowych, pozostała zaś, została zrekonstruowana przez Alesia Łosia.
Kapela Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej
Skład:
Ewa Grochowska – skrzypce
Krzysztof Butryn – bębenek obręczowy, baraban
Edyta Piekarczyk – basy
Muzycy tradycyjni młodego pokolenia. Grają tradycyjną muzykę taneczną. Główny obszar ich zainteresowań to opanowanie archaicznego stylu gry na instrumentach smyczkowych z regionów: radomskiego, lubelskiego i destymflandzkiego – stąd nazwa kapeli. Grają w stylu do dziś określanym na wsiach, jako „starodawny” ale i w różnych nowych stylach, zależnie od humoru, potrzeb i możliwości.
Ich grę charakteryzuje surowość formy i improwizacyjność. Grają głownie do tańca, wychodząc z założenia, że muzyka i taniec to najlepszy sposób dialogu międzyludzkiego i międzypokoleniowego. Często biorą udział w projektach muzycznych, łączących tradycje muzyczne wsi ze współczesną muzyką elektroniczną i awangardową, co w pewnym sensie jest efektem refleksji nad miejscem w kulturze i świecie współczesnym muzyki, którą praktykują. Pytanie o jej walory duchowe i estetyczne nie jest dla nich pytaniem „etnomuzykologicznym” czy w jakikolwiek inny sposób naukowym, ale potrzebą wyrażenia odczucia, że jest ona adekwatna do tego, kim i w jaki sposób czują się jako ludzie, poszukujący formy wypowiedzi artystycznej.
Są pomysłodawcami przedsięwzięć artystycznych i edukacyjnych, dedykowanych nauce tradycyjnej muzyki instrumentalnej, m.in. eksperymentalnego programu „Złoty talar” (start: zima 2011) oraz projektu „Staromodni” (start: czerwiec 2011).