W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z serwisu lublin.eu oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Stabat Mater. Koncert wielkopostny

Stabat Mater. Koncert wielkopostny
Data rozpoczęcia 2024-03-22
Godzina rozpoczęcia 19:00
Miejsce Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Organizator Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
Udział Płatny
Koszt udziału 60-100 zł
Kategoria Koncert

Podczas tegorocznego okresu wielkopostnego sięgniemy do jednego z najpopularniejszych dzieł muzyki chóralnej – powstałego w murach franciszkańskiego klasztoru w Pozzuoli Stabat Mater 26-letniego wówczas Giovanniego Battisty Pergolesiego (1710-1736). Na zamówienie Bractwa „Cavalieri della Vergine dei Dolori di San Luigi al Palazzo” w Neapolu, które nota bene również zwróciło się z prośbą do Alessandro Scarlattiego o podobne dzieło, Pergolesi tworzy w 1736 roku wielką muzyczną interpretację znanej sekwencji o Matce Bolesnej. Mówi się, że dzieło zostaje ukończone tuż przed śmiercią kompozytora, który tworzy je przechodząc jedną z najcięższych wówczas chorób – gruźlicę.

Legenda mówi, że Symfonia nr 49 f-moll Josepha Haydna, podobnie jak Stabat Mater Pergolesiego, również powstawała, gdy kompozytor był bliski śmierci. Napisane w 1768 roku dzieło należy do wczesnych symfonii kompozytora, w których wykorzystuje on m.in. typową obsadę (2 oboje, fagot, 2 rogi i smyczki), jedność tonalną wszystkich części oraz 4-częściowy schemat nawiązujący do sonaty da chiesa (części wolna-szybka-wolna-szybka) tj. Adagio, Allegro di molto, Menuet e Trio oraz Presto. Podtytuł dzieła „Pasja”, podobnie jak w przypadku innych symfonii kompozytora, zostaje nadany dopiero po jego śmierci. Wydaje się, że może on pochodzić od jednego z wykonania symfonii w 1790 roku, właśnie w czasie Wielkiego Tygodnia, jednak wszelkie tego typu interpretacje pozostają jedynie w sferze spekulacji.

Kantata Jana Sebastiana Bacha, w katalogu jego dzieł widniejącą pod numerem 146, została przeznaczona na 3. Niedzielę po Wielkanocy, tzw. Niedzielę „Jubilate”. Wiadomo, iż po raz pierwszy wykonano ją 12 maja 1726 roku, a znaczna część warstwy muzycznej kantaty pochodzi z Koncertu klawesynowego d-moll BWV 1052 kompozytora. Na uwagę zasługuje również tytuł kantaty pochodzący z Dziejów Apostolskich (Dz 14, 22) – „Przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego” (tłum. Biblia Tysiąclecia) lub w tłumaczeniu autorstwa Filipa Adama Zielińskiego „Wieleć utrapień na drodze ku Bożemu Królestwu musim naleźć”.

Wystąpią:

  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
  • Chór Szczygiełki Fenix
  • Anna Barska – sopran
  • Natalia Skipor – mezzosopran
  • Natalia Zanni-Lewandowska – organy
  • Dominik Mielko – dyrygent

Program:

  • G.B. Pergolesi – Stabat Mater
  • J. Haydn – Symfonia nr 49 f-moll „La Passione”
  • J.S. Bach – Sinfonia z kantaty „Wir müssen durch viel Trübsal”, BWV 146

Bilety w cenie:

  • premium: 100.00 zł
  • normalny: 80.00 zł
  • ulgowy: 60.00 zł

Pozostałe rodzaje biletów dostępne bezpośrednio w kasie Filharmonii.

Koncert wchodzi w skład karnetu na marzec. Karnet w cenie 208,00 zł (normalny), 160,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 1.03, 8.03, 15.03 oraz 22.03. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.