„Franciszka Starowieyskiego sen o teatrze” to szereg barwnych projektów scenograficznych do sztuk, takich jak:
„Chryja” w reż. Jordana Radiczkowa,
„Króla Ubu” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego z muzyka Krzysztofa Pendereckiego, którego premiera odbyła się 2 października 2003 roku,
Projekt „Oni” Stanisława Ignacego Witkiewicza- Witkacego, premiera 30.01.1965r, w Teatrze Dramatycznym we Wrocławiu, w reż. Witolda Skarucha,
„Taniec Śmierci”, w reż. Jana Świderskiego i Zdzisława Tobiasza, Teatr Ateneum im. S. Jaracza w Warszawie, premiera spektaklu 05.06.1974r,
„Mandragora”, w reż. Jan Kulczyński, premiera 30.11.1967r, Teatr Polski w Warszawie,
„Musset”, w reż. Adama Łapickiego, Teatr Współczesny w Warszawie, premiera spektaklu 25.12.1968r,
„Tryptyk”, w reż. Mariusz Orski, Teatr Studio w Warszawie, premiera 27.05.1984r,
„Faust”, reż. Adam Hanuszkiewicz, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, premiera: 05.04.2003r,
„Salome”, w reż. Marek Weiss, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, 1997r.
W 1994 roku Franciszek Starowieyski otrzymał Nagrodę Złotej Maski za scenografię do komediodramatu „Ubu Król” Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Zaprezentowane na wystawie projekty scenografii, kostiumów i rekwizytów do spektakli pochodzą z kolekcji P. Teresy Starowieyskiej, żony zmarłego już artysty.
Wernisaż wystawy odbędzie się w trzecia rocznice śmierci artysty.
W swoich "teatrach rysowania" łączył obydwie sztuki w jedną, "spektakl sztuk wszelakich", zjawisko medialne, w których taką samą wartością artystyczną jest sam akt tworzenia, jego elementy widowiskowe i – dzięki erudycji autora – literackie, jak i samo dzieło w tradycyjnym tego słowa znaczeniu.
Malarstwo Starowieyskiego cechowała fascynacja ciałem kobiecym o rubensowskich kształtach, oraz refleksja nad przemijaniem i śmiercią. Franciszek Starowieyski miał wiele wystaw na całym świecie: min. w Austrii, Belgii, Francji, Holandii, w Kanadzie, Szwajcarii, USA, we Włoszech.
Otrzymał również wiele znaczących nagród, min: Grand Prix na Biennale Sztuki Współczesnej w Sao Paulo (1973), Grand Prix za plakat filmowy na festiwalu w Cannes (1974), Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu w Paryżu (1975), Annual Key Award gazety Hollywood Reporter (1975-1976).
Wstęp wolny
Oprawa graficzna wystawy: Jacek Gański
Kurator wystawy: Zuzanna Zubek-Gańska